Dział programowy poleca – Alicja Nowacka

Program festiwalu przepełniony jest filmami z całego świata, poruszającymi najróżniejsze tematy. Wiemy, że wybór może być trudny, dlatego poprosiliśmy nasz dział programowy o kilka poleceń i refleksji. To oni dokonywali najtrudniejszych wyborów, tak aby zaproponować najlepszą selekcję filmową, specjalnie dla Was. Teraz oddajemy im głos i liczymy, że ich polecenia pomogą Wam znaleźć coś dla siebie!

BEZ ŚLADU I INNE HISTORIE – W POSZUKIWANIU AUTONOMII

Pierwszy blok krótkometrażowych filmów młodzieżowych otwiera film Jestem z Damaszku – dokument o odkrywaniu własnych korzeni. To właśnie problematyka tożsamości i relacje z miejscem pochodzenia charakteryzują zestaw Bez śladu i inne historie.

Bohaterka filmu Jestem z Damaszku za pomocą archiwalnych nagrań domowych próbuje przypomnieć sobie swoje dzieciństwo spędzone w Syrii. W Bez śladu nastolatka mierzy się ze swoją trudną sytuacją socjoekonomiczną. Grawitacja jest zapisem autorefleksyjnej podróży w głąb siebie i mierzenia się ze swoimi trudniejszymi uczuciami. Dla bohaterki filmu Po raz drugi ceną spełniania marzenia o karierze aktorskiej jest działanie w ukryciu przed swoją rodziną. W Źródle poznajemy młodego imigranta klimatycznego, zmuszonego opuszczać miejsce zamieszkania, nomadę przyszłości w dobie zmian klimatycznych. Tytułowa bohaterka Dọlápọ̀ jest w porządku staje przed trudnym pytaniem, na ile tożsamość może być przedmiotem kompromisu. Ten zestaw zamyka Żegnaj, Jérôme, animacja, która niejako stanowi pomost do drugiego bloku młodzieżowych filmów krótkometrażowych. W niej łączy się problematyka relacji z innymi oraz refleksja na temat tego, kim poza tymi relacjami jesteśmy.

Bohaterowie Bez śladu i innych historii szukają rozwiązań swoich problemów i chcą sami o sobie decydować. Właśnie ta walka o własną autonomię może być dla widzek i widzów inspirująca.

Przewiń do góry