6 (i więcej) powodów, dla których warto oglądać filmy RAZEM z dziećmi

Dlaczego rodzinne wieczory filmowe są fajne?
– (Ala lat 6) Dlatego, bo wszyscy oglądają razem, są fajne filmy i jest popcorn!

Tegoroczny festiwal Kino w Trampkach daje naprawdę wyjątkową okazję by oglądać z dzieciakami kino, które będzie dla nich ważne.
Wielu może się wydawać, że oglądanie filmu w domu to codzienność i banalny sposób spędzania czasu. Nic bardziej mylnego. Większość z nas ma to we krwi
i działa intuicyjnie. Trochę symulujemy wyjście do kina, trochę próbujemy odwzorować pomysły z pop-kultury, czyli seriali i filmów, które widzieliśmy.

No bo jak wygląda taki pop-obrazek? Siedzi rodzina (lub paczka przyjaciół) na sofie przed dużym telewizorem, wjeżdża misa popcornu lub inna ulubiona przekąska przygotowana przez rodzica, albo starsze rodzeństwo i zaczyna się domowy seans. Co można jeszcze dodać?
Rodzinną tradycję: przy okazji jakiegoś święta (np. Bożego narodzenia albo Wielkanocy) ogląda się wspólnie („Akademię Policyjną”, ‘Kevina” albo „Potop”). Kojarzycie?

I te niby-banalne, znane nam wszystkim obrazki mają głęboki sens. Dlaczego warto oglądać wspólnie?

Po pierwsze to jest po prostu fajna sprawa. Siedzicie razem, blisko siebie – fantastyczna okazja do dotykania siebie: przytulania albo głaskania, albo po prostu do siedzenia ramię w ramię i czucia się nawzajem. Zajadacie razem przysmaki – pobudzacie kolejne zmysły smak i węch. Dzięki temu wszystkiemu wzmacniacie wasze poczucie więzi i jedności rodzinnej. Wpływa na to również wspólne przeżywanie filmowych emocji. Są bezpieczne, bo nie dotyczą bezpośrednio was, ale są wasze, bo je współodczuwacie – reagujecie na nie mowę ciała, wzruszeniem i rozbawieniem. Uczycie sięo sobie więcej. Wspólne oglądanie filmów poprawia wam poczucie zrozumienia w rodzinie.

Mniej więcej wtedy rozpoczyna się dialog, nawet jeśli jest to tylko mała wymiana zdań, komentarz do właśnie obejrzanej sceny. Przy założeniu minimalnej otwartości na siebie, a mamy zagwarantowane do tego zaplecze zmysłowe i emocjonalne, możemy się o sobie i od siebie nauczyć bardzo wielu rzeczy.

Komentując wspólnie wydarzenia z filmu i wybory bohaterów otwieramy głowy:

Rodzice młodszych dzieci mogą stymulować rozumienie– emocji, sekwencji wydarzeń, rozumowania przyczynowo skutkowego. Zawsze możecie wyjaśniać sytuacje społeczne, które widzicie
w filmie i zaszczepiać tym samym właściwe wartości, których dzieci potrzebują, aby stać się lepszymi ludźmi.

I otwieramy serca: zahaczenie w historii o bohaterów filmu może być szansą na głębszą rozmowę o sobie samym (uwaga rodzice nastolatków!), może też uruchomić wspomnienie sytuacji z życia, czyli proces dzielenia się z najbliższymi. Gdy pozwolisz się dzieciom wypowiedzieć na temat filmu, gdy im
w tym pomożesz, jest duża szansa, że dostaniesz podpowiedz, co dzieje się w ich życiu w ogóle i jakie są ich stanowiska w ważnych sprawach.

Crème de la crème: wspólne oglądanie jest piękną formą spędzania czasu w rodzinie, a jak wskazują badania dzieci, które spędzają czas ze swoimi rodzicami lepiej się uczą, mają większe poczucie bezpieczeństwa, a przez to mniejszą skłonność do ryzykownych zachowań. Krótko mówiąc są szczęśliwsze. Dzieci, które mają zgraną i wyoglądaną rodzinę są pewniejsze siebie i mają lepszą samoocenę, są też bardziej otwarte na swoich rówieśników.

Na koniec, choć pewnie nie wyczerpujemy tematu, ważnym powodem dla wspólnego oglądania jest budowanie rodzinnych tradycji, rytuałów.
Zyskujemy kodów językowych, powiedzonka „Jedziesz Joanna!”, wspólne piosenki do wyśpiewywania. Oglądanie konkretnych filmów w konkretnym czasie przechodzi z pokolenia na pokolenie. To wszystko zmieszane z naszymi charakterami, przyzwyczajeniami i tym co my pamiętamy z dzieciństwa buduje naszą rodzinną tożsamość. I kiedyś w przyszłości, kiedy nasze dzieci zasiądą do oglądania tych filmów ze swoimi pociechami – uruchomi się im lawina wspomnień.

Podsumowując. Wspólne oglądanie filmów:

  1. Jest fajne,
  2. Wzmacnia poczucie więzi, jedności rodzinnej, przynależności do grupy
  3. Poprawia zrozumienie w rodzinie,
  4. Rozpoczyna dialog, poprawia komunikację,
  5. Zwiększa pewność siebie u dzieci i poprawia ich umiejętności miękkie,
  6. Buduje rodzinna tożsamość i dziedzictwo.

Wielu ekspertów wypowiada się ile dzieci powinny / mogą spędzać czasu przed ekranem. Tyle odpowiedzi, ile szkół. Kluczowe jest co i jak oglądają dzieci. Nie zawsze mogą z nami – rodzicami, ale kiedy jesteśmy z nimi siedząc razem, zadając pytania i wyjaśniając w razie potrzeby – korzyści się tylko mnożą. Wychodząc naprzeciw tym, którzy czują tremę przed wspólnym z dziećmi oglądaniem, proponujemy kilka pytań pomocniczych.

Zapytaj swoje dzieci, co myślą o konkretnej sytuacji z filmu. Czy to realistyczne? Czy zachowanie bohatera jest odpowiedzialne / odważne? Czy znają kogoś, kto się tak zachowuje, albo kto nigdy by czegoś podobnego nie zrobił? Co porusza (rozśmiesza, wzrusza, złości) dzieci najbardziej? Co byłoby dla twojego dziecka trudne gdyby znalazło się w podobnej sytuacji co bohater filmu? Nie należy się wstydzić prostych pytań: kto, co, kiedy, dlaczego, gdzie i jak?

Młodszym dzieciom warto zadawać pytania związane z sekwencyjnością zdarzeń co się zdarzyło po czym itp. Zwracajmy uwagę na istotne szczegóły, punktowo, ale werbalnie. Np. w filmie „Tęcza” – widzisz jak ubrana jest Pari? Jak myślisz dlaczego? Łączmy wydarzenia i emocje z filmu z naszymi własnymi (ja też się tak bałam, gdy…) i pomóżmy dzieciom połączyć je z ich doświadczeniem.

Kino w Trampkach 2020 to 25 wyselekcjonowanych filmów, dla dzieci w różnym wieku, dających szansę na pogłębioną rozmowę. Wystarczy wspólnie zasiąść przed domowym ekranem.

Przewiń do góry